چالشهای و راهکارهای نیروگاه دماوند به منظور تامین پایداری تولید برق

چالشهای و راهکارهای نیروگاه دماوند به منظور تامین پایداری تولید برق
چالشهای و راهکارهای نیروگاه دماوند به منظور تامین پایداری تولید برق

مدیرعامل شرکت مالک نیروگاه دماوند در بخش دیگری از گفت‌وگویی که برای تهیه این گزارش میدانی با «نیرو و سرمایه» داشت، به چالش‌هایی اشاره می‌کند که برای دستیابی به دستاوردها مذکور وجود داشته است و بزرگترین آن‌ها را چنان که در سایر نیروگاه‌های کشور نیز وضوحا قابل مشاهده است، بحث کمبود نقدینگی  دانست که خود ناشی از عدم وصول به‌موقع مطالبات نیروگاه از محل فروش برق است و این مساله برای بزرگترین نیروگاه کشور با توجه به حجم بالای نقدینگی مورد نیاز به نحو اولی مشکل‌ساز است.
وی اضافه می‌کند: تعمیرات گسترده‌ای که در سال 1400 در پیش رو داریم و در ادامه تعمیرات انجام‌شده در سال 1399،  شامل تعمیرات LTE در دو واحد گازی،  تعمیراتHGPI در دو واحد دیگری گازی و تعمیرات نیمه اساسی در یک واحد بخار می‌شود، قطعا نیاز به نقدینگی بسیار زیادی دارد تا واحدهای این نیروگاه بتوانند با تمام ظرفیت در پیک مصرف برق سال 1401 فعالیت کنند. این در حالی است که کمبود نقدینگی فشار زیادی به نیروگاه‌ها حتی صرفا برای انجام امورات نیروگاه‌ها وارد می‌کند. نقدینگی که وزارت نیرو در اختیار می‌گذارد، به اندازه بهره‌برداری و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها هم نیست و صرفاً در حد پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شاغل در نیروگاه است، بنابراین یکی از عمده‌ترین چالش‌ها، وصول مطالبات نیروگاه‌ها و پرداخت وجه برق فروخته شده است.
کبیری به عنوان دومین چالشی که نیروگاه دماوند در سال‌های گذشته با آن مواجه شد، به کمبود آب  اشاره می‌کند و می‌افزاید: در تابستان با این که سیستم مدیا در نیروگاه نصب شده بود، اما آب کافی برای بهره‌برداری از کل این ظرفیت که به اندازه یک واحد گازی بود، وجود نداشت. با پی‌گیری‌هایی که در سال‌های اخیر (سال 1399 و 1400) انجام شد، موفق شدیم آب سد ماملو را به نیروگاه برسانیم و امسال در اواسط تیر ماه، کلیه واحدهای نیروگاه کمبود آب نداشته باشند و سیستم مدیا با حداکثر ظرفیت خود به مدار آمد که چیزی در حدود 180 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه کرد. امید است که در تابستان سال‌‌های بعد نیز با این اقدام، نیروگاه دماوند با حداکثر ظرفیت خود در مدار قرار گیرد.  
سومین چالش نیز به گفته این عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، بحث کمبود سوخت است که در این خصوص بیان می‌کند: خصوصا طی سال‌های اخیر در زمستان و معمولا بعد از اواسط آذر ماه، نیروگاه دماوند دچار کمبود سوخت می‌شود و در نتیجه بخشی از ظرفیت نیروگاه امکان تولید نداشته‌ است. با توجه به این که غالب نیروگاه‌های حرارتی کشور با این مساله به صورت جدی روبه‌رو هستند، ضرورت دارد که حاکمیت فکری برای آن کند و محدودیت سوخت را مدیریت کند تا تامین برق مشترکان از طریق شبکه دچار مشکل نشود. این یکی از مخاطراتی است که صنعت برق، به خصوص نیروگاه دماوند با توجه به حساسیتی که دارد با آن مواجه است.

۱۹ دی ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.